.

.

 

.

Luchtruim mildste vorm van verslaving’

Vliegen als een vogel. De armen als vleugels uitslaan en het aardse bestaan ontstijgen. Dat is wat Arnoud Waalkens uit Meppen al sinds 1992 intens boeit en fascineert. Eerst als zweefvlieger, later als paraglider in de Zwitserse bergen en sinds een aantal jaren heeft de inwoner van Meppen de charme van het snor-vliegen ontdekt. Een nieuwe vliegrage die door Waalkens vol enthousiasme wordt uitgedragen. Het zijn kleine vliegmachines voor één of duozitters, aangedreven met een motor en bestuurd met een parachute. The sky is the limit, want deze vernuftige vliegmachines kunnen klimmen tot liefst 1200 voet.

Op de geïmproviseerde vliegbasis tussen Aaiden en Meppen kan Waalkens dichtbij huis zijn droom werkelijkheid laten worden. 'Het is gewoon intens genieten. Vliegen geeft een ongekend gevoel van vrijheid. Mensen die als duopassagier met mij mee gaan zijn steevast eensluidend in hun oordeel: dit had ik al veel 'eerder moeten doen! Het is hetzelfde gevoel alsof je in een driedimensionale film bent. Je kijkt om je heen en geniet van een fenomenaal uitzicht.

Weinigen zullen zo vol passie over het snorvliegen kunnen vertellen als Arnoud Waalkens. Hij kan zich geen leven meer zonder voorstellen. Als jongetje was hij al bevangen door het'vliegen. 'Waarom lopen als je ook kunt vliegen? Dat heeft altijd al door mijn hoofd gespookt. Het is heel normaal dat je met de voeten op aarde leeft, maar het heeft zo zijn beperkingen. Ik moest en ik zou een dimensie méér beheersen: ik wilde vliegen, de vrijheid voelen, het avontuur opzoeken en grenzen verkennen. Eén zijn met het, krachtenspel van de natuur.' Ondertussen is Waalkens druk bezig met de voorbereidingen voor een nieuwe snorvlucht boven de regio. Alles wordt nauwkeurig uitgestald en geïnstalleerd. 'Snorvliegtuigen of paramoteurs', zo legt hij uit, 'zijn de kleinste en meest simpelste aangedreven vliegtuigen ter wereld.'

'De machine stijgt van de grond op als een doodgewoon vliegtuig. Het scherm functioneert zoals de vleugels bij een vliegtuig, bij het wegrijden wordt het opgeblazen door de wind. In feite is het niets meer en minder dan schermvliegen met een hulpmotor.' Dat scherm lijkt sterk op een parachute, maar is volgens Waalkens qua structuur duidelijk anders. 'Door de instromende lucht aan de voorzijde ontstaat een soort luchtkussen met een vleugelprofiel. Het scherm is door lijnen te besturen. Je kunt er zeer korte wendingen mee maken. De paramotor is een speciale  twee-taktmotor van rond de 20 pk, welke door een. propeller wordt aangedreven.' Om het geheel zit een kooiconstructie, ter bescherming van de piloot en om te voorkomen dat de lijnen van het scherm in de draaiende propeller, komen. Bij de motor zit een klein tankje waarin ongeveer tien liter mengsmering benzine meegenomen kan worden. Goed voor ongeveer drie uur vliegen.'

Waalkens is initiatiefnemer van de Stichting ParaClub Drenthe, die potentiële belangstellenden de kans biedt om nader 'kennis te maken met het snorvliegen. Sinds twee jaar is het volledig gelegaliseerd. De luchtvaartfanaat uit Meppen is verder werkzaam als instructeur/examinator voor de opleidingen snorvliegen, die onder auspiciën staan van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL).,En die opleiding is bepaald nodig. 'Snorvliegen' is niet moeilijk, maar vereist wel veel discipline en een gedegen opleiding. Het is een vliegsport waarbij de piloot zijn eigen grenzen moet bepalen en zelfstandig moet kunnen beslissen waar en wanneer er gevlogen kan worden.

Met een goede theoretische en praktische kennis kan men wel-overwogen, in het snorvlieg; tuig stappen. Naar alle waarschijnlijkheid is het de meest veilige luchtsport. Tenminste als je 'maar geen onnodige risico's neemt. Als de motor uitvalt is het de parachute die ervoor zorgt dat je een zachte gecontroleerde landing kan maken. Als men de risico's van slechte omstandigheden, zoals teveel wind en slecht opzetten van het scherm, minimaliseert is er geen gevaar. Bovendien vliegen, we over het algemeen alleen in rustige vlakke gebieden en dat biedt nog eens extra veiligheid.' Een uurtje later keert Waalkens met zijn passagier terug en zet het toestel veilig op de grond. Het scherm wordt na de vlucht vakkundig opgeruimd. De volgende dag wacht weer een nieuw avontuur met het snorvliegtuig. 'Het luchtruim, is mijn tweede thuis. Dit is de mildste vorm van verslaving', grijnst hij.

Plaats reactie

De redactie behoudt zich het recht voor, ingezonden reacties niet te publiceren, indien de redactie meent dat deze reactie onnodig kwetsend is, of beledigende inhoud bevat.

Informatie

Zweeloo-digitaal is een initiatief van en voor inwoners uit de regio Zweeloo en omstreken en voor iedereen die interesse heeft in de regio. Het is een niet-commerciële website. Als u aanvullingen, tips of journalistieke inbreng heeft ontvangen wij die graag. Wij kunnen onze website daar weer mee verbeteren.
Rechts hiervan kunt u het Contactformulier openen.

DB Sweel