.

Jaaroverzicht 2021 OEK - januari en februari

Door de coronacrisis opnieuw een jaar dat we niet snel zullen vergeten. We blikken terug op het nieuws uit onze Zweeler dorpen waar we dit jaar mee bezig waren. In vogelvlucht het nieuwsjaar 2021!

JANUARI

* Pal voor haar 25-jarig jubileum nam ‘juf’ Arianne Horsting afscheid van obs De Anwende. De Aaldenaar kiest voor een baan als leraar Nederlands in het voortgezet onderwijs. “Soms moet je een stap durven zetten. Droom, durf, doe en deel!”

* Na bijna een jaar van eindeloos wachten hoopt Jannick ten Hoorzijn vrouw Lizzy en dochter Kate binnenkort weer in de armen te sluiten. Jannick en Lizzy zien elkaar voor het laatst in februari 2020, als Lizzy en Kate vanuit Macau naar Hanghzou reizen om de definitieve verblijfsvergunning in orde te krijgen.

* Uitstekende recensie voor groenploeg van het AZC Aalden: “We waren direct onder de indruk van de nijvere en enthousiaste aanpak van deze groep. Serieuze en harde werkers!

* Op 3 januari overleed Yvonne Brill. De 78-jarige auteur en illustrator uit Aalden verwierf nationale bekendheid met haar boekenreeks over het paardenmeisje Bianca  * Er ging een streep door de 15e editie van Aalden Rondomme.

* Een markante ambachtsman, dat was de op 10 januari op 92-jarige leeftijd overleden Lucas Masselink. Hij was de vaandeldrager van een rijke traditie die vroeger zo gewoon was in Drenthe.

* Van 2011 tot 2017 was Jan Pieter Hoogendijk op hobbymatige basis actief als leerling-smid bij Lucas Masselink. Jan Pieter wilde een ambacht terugbrengen dat we kwijt dreigden te raken.

* Anton Regeling zocht het avontuur en dat heeft hij gekregen ! Als Service Engineer in de offshore industrie kan Anton door zijn werkgever SMST uit Drachten plotseling op klus worden gestuurd over de hele wereld.

* Elf individuele burgers en organisaties hebben een aanvraag ingediend voor het Dorpsbudget Aalden 2020/2021. Het totaal aangevraagde bedrag is wederom veel hoger dan het beschikbare budget.

* Zoeken naar Happy Stones: blije keien voor positief gevoel. Volgens Claudia Muller zijn er in onze dorpen genoeg mooie plekjes om je verrassing neer te leggen.

* Bibliothecaresse Ina Luis (66) blikt terug op een mooie loopbaan: “Ik had geen vak kunnen kiezen dat beter bij mij past… de jaren zijn omgevlogen”. Ina was bijna 45 jaar bibliothecaresse in Emmen.

FEBRUARI

* Nieuwe medewerkers Huisartsenpraktijk Zweeloo stellen zich voor. Huisartsenpraktijk Zweeloo: een deskundig team van zorgverleners. Goede en laagdrempelige huisartsenzorg, daar zet Huisartsenpraktijk Zweeloo zich al vele jaren voor in.

* De Westermaten in Aalden leek begin februari - na de hevige sneeuwval - op een filiaal van de Noordpool. De handen werden na een groeps-appje al snel uit de mouwen gestoken. “Fijn zo’n saamhorigheid in de buurt!

* Roelof Schuiling: “Ons gebied heeft een ongelooflijke historische waarde”, zegt de projectcoördinator en één van de auteurs van het boek over de geschiedenis van de voormalige gemeente Zweeloo.

* Drentse Golfclub De Gelpenberg organiseert in 2021 de Pro Golf Tour. Nadat vorig jaar het evenement niet kon doorgaan vanwege de situatie rondom COVID-19 gaat DGC De Gelpenberg dit jaar voor een herkansing.

* IJsvereniging Wintervreugd wil verlichting vervangen door LED-lampen

* Aelder Hooghe Kunsten en Bloeiend Landschap (Benneveld) willen samen een zwaluwwand realiseren in de nabijheid van water en een insectenrijke omgeving, gelegen in het beekdal van de Aelderstroom.

* Stichting Bevordering Grafonderhoud Zweeloo werkt aan plaatsing van gietijzeren paaltjes.

* Miranda Renting deed als stil protest het licht in haar kapsalon en schoonheidssalon Hair & Now aan: "Het gaat echt slecht nu en hopelijk kunnen we 2 maart weer volop aan het werk. Dat is heel goed nieuws en een enorme opluchting.

Menno (59) en Albertje (63) Heeling helemaal gesetteld op Grieks eiland. “Onze droom is uitgekomen, maar wel met vallen en opstaan”. Menno en Albertje verruilden in 2005 hun drukke leven in Aalden voor wat ze écht wilden: wonen en genieten op het zonovergoten Zakynthos.

* De lente komt er aan……! Eind februari liep de temperatuur in de Zweeler dorpen regelmatig op tot een graad of zestien! Een verschil van dag en nacht bij de eerste periode van februari, met diepvriestemperaturen tot wel -15°C.

* Meest bijzonder en markant bankje….. In onze Zweeler dorpen staan veel banken; gewone, eenvoudige banken waarop het even goed uitrusten is. Eén bank springt er echter uit; de Waterschapsbank aan het eind van de Hoofdstraat bij de brug over de Aalderstroom.

* 70-plussers laten licht schijnen over gang naar stembus. Margriet & Jan Dubbelhuis, Gea & Egbert Hidding, Marijke van den Oever, Patty Ament en Grietje Hollander zijn vastberaden over komende verkiezingen: “We gaan hoe dan ook stemmen!”

* Met Victor Vergeer heeft Aalden een tweetalige auteur in huis, die voor jong volwassenen die van sciencefiction avonturen houden, twee spannende boeken in het Engels geschreven heeft.

Oes Eig'n Kraantien d.d. 28 december 2021

Plaats reactie

De redactie behoudt zich het recht voor, ingezonden reacties niet te publiceren, indien de redactie meent dat deze reactie onnodig kwetsend is, of beledigende inhoud bevat.

Informatie

Zweeloo-digitaal is een initiatief van en voor inwoners uit de regio Zweeloo en omstreken en voor iedereen die interesse heeft in de regio. Het is een niet-commerciële website. Als u aanvullingen, tips of journalistieke inbreng heeft ontvangen wij die graag. Wij kunnen onze website daar weer mee verbeteren.
Rechts hiervan kunt u het Contactformulier openen.

DB Sweel