“Geen dag is hetzelfde”, zegt Ellen Willems, praktijkondersteuner bij huisartsenpraktijk De Es in Zweeloo.
Komende donderdag viert de Aaldenaar het 25-jarig jubileum. Na de HAVO volgde Ellen de opleiding tot doktersassistente. Toen kwam in 2000 de vacature van doktersassistente bij De Es voorbij en Ellen dacht meteen: Die baan is voor mij! Hetgeen geschiedde.
In 2003 startte Ellen met de toen splinternieuwe opleiding praktijkondersteuning. In 2004 rondde ze deze af. Vanaf dat moment vervult de Aaldenaar bij deze functie behorende taken met veel plezier. En dat plezier geldt voor de 25 jaar dat ze bij De Es werkt.
Wat zijn de belangrijkste taken van een praktijkondersteuner?
Ellen schetst in grote lijnen haar takenpakket: “Het begeleiden van de patiënt bij het omgaan met een chronische aandoening. Denk daarbij aan diabetes patiënten die ingesteld moeten worden op insuline therapie, patiënten die de hoge bloeddruk niet onder controle krijgen, een wond die maar niet geneest of wanneer een benauwde COPD-patiënt ondersteuning nodig heeft. Leefstijladviezen en voorlichting zijn hierin een belangrijk item.”
Huisbezoeken
Daarnaast zijn er huisbezoeken voor mensen die de praktijk niet zelfstandig kunnen bereiken. “Ook heb ik dagelijks overleg met de huisartsen over eventuele aanpassingen in het medicatiebeleid van de patiënten. Maar natuurlijk ook over de andere aspecten van mijn baan. Voor het grootste deel zijn ouderen mijn doelgroep, al zie ik voor wondzorg ook jongeren. Laat nu juist ouderenzorg mijn favoriete bezigheid zijn! Omdat er zo veel chronische aandoeningen zijn is geen dag hetzelfde”, zegt Ellen.
Zeer waardevol!
Een andere favoriet van Ellen is het huisbezoek bij de patiënt op de donderdagmiddag. “Van de Korenhof tot Thoes in ‘t Groen in Witteveen. Het gaat dan natuurlijk vooral om mensen die de praktijk niet zelfstandig kunnen bereiken. Het mooie hiervan is dat je in een thuissituatie de patiënt en hun familie soms heel anders leert kennen. Zeer waardevol.”
Eigen omgeving laten wonen.
Ook werkt Ellen veel samen met de thuiszorg, de wijkverpleegkundige en de casemanagers. “We overleggen bijvoorbeeld over patiënten die in de thuissituatie vastlopen en we kijken samen naar een best passende oplossing met als doel: de steeds ouder wordende patiënt zo lang mogelijk in zijn/haar eigen omgeving laten wonen.
Goede communicatie
Voor het vervullen van alle taken is een goede communicatie erg belangrijk. Ellen zegt daarover: “Het creëren van een vertrouwensband - mede door het tonen van betrokkenheid - is essentieel. Mijn ervaring is dat veel patiënten dan erg open zijn en veel vertellen en vragen. Een enkele keer maak ik mee dat mensen denken dat ik alles weet ... Maar gelukkig hebben we ons huisartsen- computersysteem tot onze beschikking!”
Mede door minimaal 20 uur nascholing per jaar blijft ze de ontwikkelingen binnen haar vakgebied volgen. Ook door met collega praktijkondersteuners uit de coöperatie te overleggen leert Ellen nog altijd bij. Duidelijk is geworden dat Ellen met veel plezier haar afwisselende baan invult en O.E.K. hoopt dat dit nog lang mag duren!
Oes Eig'n Kraantien